Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Vad är outsourcing och dess typer?

Vad är outsourcing och dess typer?

04 Januari 2021
outsourca

Inom e-handelsbranschen har du säkert redan hört om outsourcing online och har en uppfattning om det. Många e-handlare använder outsourcing för sin e-handel, och de vittnar om hur det fick sina företag att fungera smidigt. Med största sannolikhet tjänar även du på att prova den här affärsstrategin.

Låt oss diskutera outsourcing och dess typer. Efter att ha tagit dig tid att läsa den här artikeln kan det hjälpa dig med vilka delar av dina affärsprocesser som du bör outsourca online.

Outsourcing kom ursprungligen från två ord, “out” betyder externt och “sourcing” från dess grundord “källa”. Outsourcing är en affärspraxis när företag anlitar kompetens utanför sitt företag för att utföra vissa affärsprocesser och tjänster som traditionellt utförs av deras egna personal. Normalt görs outsourcing online av företag för dess kostnadseffektivitet.

Outsourcing är uppdelat i två kategorier, efter plats och efter tjänster. Per plats är de tre typerna av outsourcing online lokal, off-shore och nearshoring. Outsourcing till företag i ditt land kallas lokal. Offshoring är processen att flytta dina kontorsjobb till länder med lägre arbetskraftskostnader men lika kompetens, som Filippinerna, medan nearshoring överför några av dina affärsfunktioner till dina grannländer. Outsourcing i Filippinerna anses vara ledande inom outsourcing offshore eftersom många länder från andra sidan världen valt att outsourca sina affärsprocesser där.

När det gäller outsourcing av tjänster finns det många typer, men vi diskuterar de fyra mest efterfrågade tjänsterna som:

  • Professionell outsourcing – inkluderar bokföring, juridisk, inköp, informationsteknik, administrativ support och andra specialiserade tjänster. Det är en av de mest populära typerna av outsourcing på grund av att det är kostnadseffektivt. Företaget betalar endast för tjänster som tillhandahålls samtidigt som de har tillgång till resurser av hög kvalitet.
  • IT-outsourcing – innebär att outsourcas externparten för att hantera hela eller delar av ett företags IT-behov, som sträcker sig från mjukvaruutveckling till underhåll och support.
  • Tillverkare Outsourcing – det är vanligtvis ganska branschspecifikt. Till exempel har en bokhandel ett avtal med ett tillverkningsföretag som är specialiserat på papper. Detta externa företag är det som tillhandahåller anteckningsböcker och andra pappersvaror som bokhandeln behöver. Sådana outsourcingarrangemang kan leda till betydande kostnadsminskningar och snabbare monteringstid.
  • Projekt outsourcing – vissa företag har problem med att hantera ett av sina projekt. Det är därför många outsourcar projektet till ett projektledningsföretag. I vissa fall kanske företaget inte har tillräckligt med egen personal med nödvändiga färdigheter för att arbeta med projektet.

Ovan nämnda tjänster kan också kategoriseras som backoffice outsourcing och front office outsourcing. Backoffice är den form av outsourcing som huvudsakligen handlar om inhemska behov av affärer som löner, fakturering eller liknande uppgifter. Under tiden avser outsourcing vid front office outsourcing av kundtjänst, såsom marknadsföring eller teknisk support. I Filippinerna har outsourcing av kundsupport det största antalet anställda. Det beror på att de har de två bästa egenskaperna hos skickliga kundtjänstrepresentanter – engelsk flyt och flexibilitet för alla arbetstider.

För att outsourca kundtjänst, influencer marketing och content management bör du vända dig till OnlineFactory.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form