Influencer Marketing har med sin bevisade effektivitet blivit en populär marknadsföringsstrategi. Ett av de mest lönsamma uppläggen är att använda sig av micro-influencers.
Att nå ut till din kundmålgrupp och skapa varumärkeskännedom är en utmaning som de flesta e-handlare någon gång ställs inför. Särskilt de som har en nystartad verksamhet, eller de som vill slå sig in på en helt ny marknad.
Influencers och micro-influencers
Det finns en anledning till att Influencer Marketing blivit så populärt på senare tid. Genom att samarbeta med rätt sorts influencers får du en rejäl exponering och kan rikta dig mot just den målgrupp du söker. Men att samarbeta med en stor och populär influencer kan vara dyrt.
Att använda sig av influencer marketing kan snabbt äta upp marginalerna om man försöker samarbeta med stora influencers. Och lönsamheten är aldrig en garanti. För ett e-handelsbolag med begränsad budget är det i många fall inte genomförbart.
Betyder det att man inte kan bygga sitt varumärke genom influencer marketing med en begränsad budget? Nej, lyckligtvis finns micro-influencers - och i många fall är influencer marketing dessutom mer framgångsrikt när du samarbetar med dessa!
Micro-influencers brukar man kalla de som har ca 1 000 - 20 000 följare. De har ofta bättre engagement rate i förhållande till antalet följare än influencers modell större. Lägg därtill att de tenderar vara nischade inom ett visst område, exempelvis heminredning, skönhet & mode eller hälsa & livstil, och har en följarskara som resonerar med deras content.
Genom att köra influencer marketing med micro-influencers har du möjligheten att skapa en stor volym samarbeten som kan vara mycket kostnadseffektivt. Du kan synas på en bred front, hos människor som resonerar med den typ av produkter du säljer.
Influencer Marketing - effektivt men tidskrävande
Utmaningen för dig som e-handlare ligger oftast i att hinna med allt som hör till just influencer marketing. Att hitta relevanta influencers, kontakta och driva igenom samarbeten med dessa - det tar sin tid. Tid som kan vara svår att finna när så mycket annat kommer i vägen.
Det är här företag som specialiserat sig på influencer marketing kan hjälpa dig. Genom att outsourca processen till experter kan du istället lägga mer fokus på kärnverksamheten.
OnlineFactory har hjälpt svenska e-handlare i flera år med just influencer marketing, och har utvecklat en välbeprövad metod med fokus på micro-influencers. Här kan du få hjälp med hela processen; från att hitta relevanta influencers, till att kontakta och driva igenom samarbeten med dessa.
OnlineFactory skapar alltid en skräddarsydd lösning som är helt anpassat efter kundens behov. Du får en lösning som är kostnadseffektiv, flexibel och skalbar. Utöver de nordiska länderna finns lång erfarenhet från marknader över hela Europa och USA till ert förfogande.
Om du vill veta mer om hur influencer marketing kan hjälpa er verksamhet, ja då är du varmt välkommen till OnlineFactory. Du kan antingen skicka ett mail direkt till [email protected] eller besöka hemsidan på www.onlinefactory.se