Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > BPO-industrin i Filippinerna under pandemin

BPO-industrin i Filippinerna under pandemin

1 Februari 2021
outsourca kundtjänst

BPO-industrin i Filippinerna startade på 1990-talet. På grund av regeringens optimistiska och allvarliga stöd har outsourcad kundtjänst till Filippinerna blomstrat. Från den tiden fram till 2019 blev BPO ett av de två benen i landets ekonomi. Den andra kommer från de utländska filippinska arbetarnas eller OFWs överföringar. BPO-industrin bidrog med 26 miljarder dollar och sysselsatte 1,3 miljoner arbetare i över 1000 outsourcingföretag.

Men när COVID-19-pandemin uppstod 2020 och påverkade människors liv över hela världen drabbades många företag hårt. Den 16 mars 2020, när president Duterte placerade hela nationen, särskilt Metro Manila och de närliggande städerna i Enhanced Community Quarantine (ECQ), tvingades många företag att implementera en minimal arbetskraft. Eller ännu värre, de försattes i konkurs i många fall. På grund av detta blev många arbetslösa. Mitt i den ekonomiska krisen blomstrade dock särskilt en industri – det är Outsourcing av affärsprocesser.

På grund av dess betydelse för ekonomin är outsourcad kundtjänst i Filippinerna en av få industrier som får fortsätta att fungera trots nedstängding i samhället. På grund av karantänbegränsningarna gav det ändå lite effekt och vissa förändringar i outsourcingföretagen. De kunde inte upprätthålla normala bemanningsnivåer. Majoriteten av outsourcingföretagen tillät sina anställda att arbeta på distans, till exempel att arbeta hemifrån eller hotell (betalt av företag). Det finns kunder från utlandet som tillåter att deras affärsfunktioner görs hemma, till exempel online kundtjänst och support. Å andra sidan överensstämde vissa klienter inte med arbetsuppsättningen eftersom de trodde att jobb kan utföras mer effektivt i kontorsmiljön snarare än hemma. Så, vissa BPO-anställda hade en kamp för att åka till kontoret och hemma på grund av avstängningen av kollektivtrafiken. Det rapporterades också att 15 outsourcingföretag i landet hade fall av COVID-19-utbrott, med mer än 20 anställda som drabbats av viruset.

Vi är nu inne på 2021 och pandemin är ännu inte över. Många företag plockar upp bitarna och försöker bygga om. Outsourcing av kundtjänst på Filippinerna har visat sig vara ryggraden i ekonomin när de fortsätter att arbeta och ger fler arbetstillfällen till filippinerna. Även om en avmattning i konsumentaktiviteten i vissa utländska länder hade en negativ inverkan på Filippinernas outsourcingindustri på kort sikt, kan landet se fram emot att bygga konkurrensfördelar utöver engelskspråkiga kunskaper och kundservicefärdigheter. Förmodligen är en av anledningarna till att outsourcing av affärsprocesser är viktigt för regeringen. Och den möjligheten kan leda till kontinuerlig tillväxt i outsourcingbranschen.

Outsourca kundtjänst gör du bäst genom OnlineFacftory.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form