När du hör om outsourcing av kundtjänst och kundservice tror du förmodligen att de är desamma. De brukar vanligtvis användas omväxlande. Men i sanning har kundservice och kundsupport olika betydelser och funktioner, även om de har ett huvudmål. Och det är att betjäna kunderna och ge dem den bästa hjälpen de behöver när det gäller de märken de köpt. Det är utmanande att skilja de två orden, och även Internet och ordböcker definierar dem på samma sätt.
Kundtjänstens primära funktion är att hantera och bistå kundernas behov och frågor genom att ge hjälpsam vägledning före, under och efter köpet. Det syftar till att stödja kundernas större och otekniska problem. Det innebär också omfattande interaktioner mellan ett företag och en kund och syftar till att intensifiera kundupplevelser. Genom kundtjänst förbättrar det relationerna mellan varumärket och konsumenterna.
För en tydlig och bestämd definition är skillnaden mellan kundservice och kundsupport att kundsupportteam stöder en produkt och kundserviceteam tillhandahåller service till en kund.
Kundtjänstens främsta roll är att ta hand om kundens behov genom att ge hjälpsam hjälp före, under och efter produktköp. Det handlar om att stödja kundernas större och otekniska problem. Det innebär omfattande interaktioner mellan ett företag och en kund och syftar till att förbättra kundupplevelser. Det förbättrar produktägarnas och kundernas relationer, medan kundsupport bara är en del av dessa interaktioner.
Nedan följer uppgifterna som utförs genom att outsourca kundtjänst:
Kundsupport är en specifik typ av kundservice, och det innebär dokumentation, produktåterkoppling och lösning av tekniska problem. Interaktionen är reaktiv och kortsiktig. Normalt kontaktar kunden företaget för att uttrycka sina bekymmer och be om support om de förvärvade produkterna eller tjänsterna. Kundtjänstpersonalen online implementerar lösningen själva eller hjälper kunderna i mer relevanta steg.
Nedan följer uppgifterna som utförs av agenter från outsourcing av kundtjänst:
Det finns dock vissa likheter mellan kundservice och kundtjänst:
Outsourcing av kundtjänst och kundsupport är några av faktorerna för att upprätthålla produktkompetens. De är också anledningarna till att göra kunder lojala mot ditt varumärke och att skaffa potentiella kunder. Det är en stor attraktion för kunderna att välja det märke som tillhandahåller kundservice och support. De känner sig trygga när de vet att det finns supportteam som alltid är redo att hjälpa dem.
Genom outsourcing kan du få dina kunder att känna att du bryr dig om dem på ett kostnadseffektivt sätt. Många företag väljer att lägga ut efter att ha upptäckt hur användbart och hjälpsamt det är att öka försäljning och vinst.