“Det tar månader att hitta en kund… sekunder att förlora en.” Detta citat av den amerikanske fotbollstränaren Vince Lombardi bör alltid komma ihåg av alla marknadsförare om de vill nå framgång och livslängd i affärsvärlden. Håll kontakten med dina kunder via outsourcing av kundtjänst. På grund av dess kostnadseffektivitet och bekvämlighet kan till och med nystartade företag och småföretag ge bra onlinekundtjänst till sina lojala kunder.
I Filippinerna blev outsourcing av kundtjänst ett av de mest efterfrågade jobben när Business Process Outsourcing startade i landet, och många internationella företag valde att anförtro sina kundtjänstavdelningar till de filippinska kundtjänstrepresentanterna. Från 2000 och fram till idag ökar antalet filippiner som har fått en chans att sköta kundtjänsten hos företag från olika länder. Efter år av partnerskap inom den outsourcade kundtjänsten var förtroendet och förtroendet redan byggt och etablerat ett bra outsourcingpartnerskap.
Outsourcing av kundtjänst visade sig vara det mest bekväma, billiga och enkla sättet att tillhandahålla kundtjänst, särskilt nu när en betydande del av kunderna flyttade till sociala medier efter den kontinuerliga utvecklingen av Internet och telekommunikation. Istället för att besöka de fysiska butikerna njuter de nu av att handla online under pandemins tid. På grund av karantänen och restriktionerna finns det en ökande efterfrågan på onlinekundtjänstbehov. Och om du vill behålla dina kunder lojala mot ditt varumärke bör du ge kundtjänst. Genom att outsourca kundtjänst kan du också locka fler kunder att välja dina produkter framför dina konkurrenter som misslyckats med att ge kundtjänst.
Det finns många sätt att hålla kontakten med dina kunder. Telefonsamtal är de äldsta och fortfarande mest utvalda plattformarna av den största delen av kunderna även om det finns olika onlinekanaler tillgängliga.
I outsourcingbranschen i Filippinerna delar callcenter på den största delen. Enligt statistiken arbetar mer än en miljon filippiner i callcenterföretag. Callcenter blev den stödjande industrin i landet eftersom många filippiner förlorade sina jobb på grund av pandemin. Efterfrågan på outsourcade kundtjänstmedarbetare ökar eftersom många kunder väljer att göra sina aktiviteter online. Det visar sig att pandemin står som en drivkraft för många e-handelsföretag att outsourca sin kundtjänst.
Förutom telefonsamtal finns flera kommunikationskanaler tillgängliga för kundernas val. De kan välja mellan livechatt, e-post och olika sociala medieplattformar för deras bekvämlighet. Genom att outsourca kundtjänst och med hjälp av dessa plattformar kan ditt företag uppnå fördelarna med outsourcing, såsom kostnadsminskning, flexibilitet och effektivitet. Du kan också skaffa högutbildad personal från olika länder som kommer att hantera din onlinekundtjänst effektivt. Kom ihåg att företag som erbjuder olika kanaler för kundvård har fördelen av att samla fler kunder. Det är viktigt att förstå att kampen inom marknadsföring inte bara kan mäta varumärkets kvalitet utan viktigast av allt om hur du hanterar dina kunder.
Genom att outsourca kundtjänst kan du skämma bort dina kunder med deras behov. Du kan omvandla ditt lilla företag till ett framgångsrikt och bygga ett lönsamt företag via outsourcing.