Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Influencer Marketing vs Celebrity Endorsement, vilket är mer effektivt?

Influencer Marketing vs Celebrity Endorsement, vilket är mer effektivt?

7 January 2022
outsourca

Samtidigt med internetets och sociala mediernas ständiga framsteg är en av affärsmännens marknadsföringsinsatser att lämna traditionella kändisintressenter och vända sig till influencers på sociala medier som vloggare och så kallade Instafamous-individer. Det är den tiden då outsourcing av influencer marketing blev allmänt använd som en väsentlig del av marknadsföringsstrategin.

Men före förekomsten av sociala medier, till exempel influencer marketing, föredrog traditionell marknadsföring som kändisers godkännande av många marknadsförare för att uppnå framgångsrik varumärkesmedvetenhet. Marknadsförare syftar till att utlösa konsumenternas vilja att köpa eller använda produkten eller tjänsten som kändisar godkänner, enligt Celebrity Endorsers Effectiveness (Journal of Advertising Research av Atkin, C., & Block, M. (1983).

Genom kändisers godkännande var kändisernas berömmelse knuten till varumärket. Det var ett marknadsföringsschema så att människor som avgudar kändisar tenderar att associera sig med dina varumärken. Således kommer de att köpa dina produkter.

Allt förändrades dock när outsourcing av influencer marketing kom. Många marknadsförare bestämde sig för att byta och tillämpa denna innovativa marknadsföringsstrategi efter att ha upptäckt kostnadseffektiviteten det ger för att marknadsföra varumärken för rätt publik. influencer marketing bygger mun-till-mun reklam genom att använda personer som är pålitliga och trovärdiga i sina nischer. Genom att använda influencers bygger de upp din varumärkesimage i deras anhängares sinne.

Kändisstödjare hjälper märken på grund av deras popularitet, men de interagerar inte med människor. De kan bara ses, men de flesta av dem är inte tillgängliga. Till skillnad från influencers är de som vanliga människor som lätt kan kommuniceras och associeras med sina följare. Genom sina sociala medieplattformar har de ständig interaktion med de människor som stöder dem.

Påverkare anses också vara specialister. De bygger samhällen runt sig själva inom sina nischer. Till exempel, om influencern är en mamma till en frisk baby, är hennes rekommendation för modersmjölksersättning mycket effektiv. Hon visar trovärdiga rekommendationer inom målgruppen.

Till skillnad från kändisers godkännare, till exempel, behöver Michael Jordan inte vara en modexpert för att rekommendera ett populärt märke. Han kunde enkelt övertyga sina fans att köpa produkterna. Men det är slutet på det. Kändisers godkännande skapar inte trovärdighet. Men med influencer marketing bygger du pålitliga produkter på grund av de trovärdiga påverkarna. En pålitlig person ger ett långvarigt intryck.

Att outsourca influencer marketing blir också effektivt eftersom influencers ”bär många hattar”. De uppfattades vara skaparna av hela varumärkesbudskapet.

Inom influencer marketing uppfattas influencer som skaparen av hela budskapet. Som bloggare är det de som skriver inlägget. Som YouTubers är det de som gör och redigerar videon. Hela varumärkesmeddelandet anses vara deras, och det ger det viss trovärdighet och äkthet som kändisers godkännande inte lyckades göra. Kändisintressenter är bara ansiktena på varumärket. Märket i sig skapar budskapet, och kändisarna hjälper bara till att vidarebefordra det.

Således, mellan influencer marketing och kändisers godkännande, kunde marknadsförare enkelt identifiera vilken marknadsföringsstrategi som är det mest effektiva sättet att uppnå, inte bara lönsamma varumärken. Men mer än så är trovärdigheten och trovärdigheten som ditt varumärke kan bygga.

På OnlineFactory kan du förvärva inte bara ett utmärkt outsourcat marknadsföringsteam för influencer som hjälper dig att stärka ditt varumärke. Men också outsourcing av kundtjänst för att ge dina kunder utmärkt support och stora innehållshanteringsbehov.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form