Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Kundsupport via telefonsamtal eller livechatt?

Kundsupport via telefonsamtal eller livechatt?

03 Februari 2021
outsourca kundtjänst

Ett telefonsamtal för kundsupport är den klassiska och den äldsta kommunikationsmetoden mellan kunder och företagsägare. 

Tillväxten av kundsupport för telefonsamtal började från 1960- till 70- och 80-talet när ny teknik började utvecklas och callcenter antogs på konventionellt sätt av stora företag. På grund av utvecklingen av modern teknik är telefonsamtal för online kundtjänst den viktigaste bron för produktägare och värderade kunder.

År 2000 outsourcar många företag redan sin kundsupport efter att ha upptäckt hur kundservice är en av de främsta anledningarna till att uppnå högre försäljning och kundretention. De fick också reda på att outsourcad kundtjänst är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att minska driftskostnaderna. Outsourcing innebär att anställa en extern leverantör för att arbeta för affärsfunktioner som inte är kärnan i ditt företag utan en viktig del av att driva ditt företag smidigt och framgångsrikt.

Nu när modern teknik fortsätter att växa och spridas i hela världen finns det många olika sätt för oavbruten kommunikation mellan företag och kunder. Förutom outsourcad kundsupport via telefonsamtal, har kunder många sätt att kommunicera med produktägare, som livechatt, e-poststöd och sociala medieplattformar. När Internet har blivit tillgängligt för nästan alla kan kunderna välja vilka de föredrar att nå produktägaren.

Men du som affärsman, vilken föredrar du mest? Ett telefonsamtal eller chattstöd? Innan du bestämmer dig, låt oss presentera fördelarna och nackdelarna med ett telefonsamtal och chattstöd:

Telefonsamtal kundsupport

Trots förekomsten och tillgängligheten hos många plattformar är telefonsamtal fortfarande den mest använda metoden för många kunder för att nå produktägarna – med 48% och föredras av 80%. Den första anledningen är att telefonsamtal erbjuder kommunikation i realtid och personal. Kunder uppnår en känsla av tröst att deras problem och problem kan lösas på plats genom att prata med kundsupportrepresentanterna. Den andra anledningen, kommunikation via telefonsamtal skapar en tydlig förståelse mellan kunder och supportagenter. Till skillnad från skriftligt kan talade meddelanden lätt förstås utan misstolkning. Å andra sidan finns det en nackdel med kundsupport för telefonsamtal. Det kan bli dyrt när antalet interaktioner ökar. Du kan inte mallar en konversation.

Livechattstöd 

Den enda kommunikationen här sker genom att skriva. Livechattstöd erbjuder också konversation i realtid, med bara några minuters fördröjning. Fördelen med chattstöd, många tusenåriga kunder är mer bekanta med chatt. Det är anledningen till att majoriteten av dem väljer denna kanal. Dessutom är chattstöd mer lämpligt när kunder frågar om enkla frågor angående produkterna. Däremot är nackdelen med chattstöd att vissa chattfunktioner inte fungerar korrekt på mobila plattformar. Det kan vara ett problem eftersom det finns en ökning av antalet personer som använder smartphones än stationär eller bärbar dator.

Som företagsägare väljer du att välja vilken som är lämpligare att använda när du outsourcar din kundtjänst. Telefonsamtal och livechatt kan vara till hjälp för ditt företags framgång. Och förmodligen är det bättre att använda båda.

Outsourca kundtjänst gör du bäst via OnlineFactory.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form