Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Kundtjänst kontra kundservice: Är de desamma?

Kundtjänst kontra kundservice: Är de desamma?

08 Mars 2021
outsourca kundtjänst

Kundtjänst och kundsupport brukar alltid användas omväxlande. Många tror att de är desamma – både i mening och funktioner. Men nej. Även om kundtjänst online och kundsupport online har ett huvudmål – att betjäna kunder och ge dem det bästa stödet de behöver om produkter och tjänster, har de fortfarande ganska olika skillnader. Det är utmanande att skilja mellan dessa två ord. Även Google och ordböcker ger liknande definitioner.

Kundtjänstens främsta roll är att ta hand om kundens behov genom att ge användbar hjälp före, under och efter produktköp. Det handlar om att stödja större och icke-tekniska problem hos kunder. Det innebär omfattande interaktioner mellan ett företag och en kund och syftar till att förbättra kundupplevelser. Det förbättrar relationerna mellan produktägare och kunder, medan kundsupport bara är en del av dessa interaktioner.

Under tiden är kundsupport en specifik typ av kundtjänst som involverar dokumentation, produktfeedback och lösning av tekniska problem. Dess interaktioner tenderar att vara reaktiva och kortvariga. I de flesta fall når kunden ut till företaget för att utvidga sina bekymmer och hitta support om den produkt de köpte. Online kundsupportagenter implementerar antingen själva lösningen eller guidar kunderna genom mer relevanta steg.

För att göra det mer koncist och tydligt är skillnaden mellan kundservice och kundsupport att kundsupportteam stöder en produkt, medan kundtjänstteam tillhandahåller service till en kund. Men båda är lika i följande kategorier:

  • Deras främsta mål är att tillgodose kundernas behov.
  • Båda fälten använder liknande kundsupportverktyg som telefon, e-post och chatt för kommunikation.
  • Deras anställda har liknande färdigheter för att öka kundnöjdheten.
  • De är båda viktiga för att uppnå en bra kundupplevelse.

Kundtjänst och kundsupport för din e-handel har dock separata funktioner.

Kundtjänst utför följande uppgifter:

  • Underhålla nya kunder
  • Svara på frågor från kunderna
  • Hjälp kunder med fakturerings- och leveransproblem
  • Lös icke-tekniska kontofrågor
  • Rekommendera bättre verktyg eller tekniker
  • Samla kundrecensioner och feedback
  • Gör en upselling (om det skulle finnas möjligheter)

Kundtjänst utför följande uppgifter:

  • Ge felsökning i realtid med kunder via support-e-post och livechatt
  • Hjälp kunder att installera, underhålla, uppgradera och kasta bort produkten eller tjänsten
  • Skapa produktdokumentation och supportresurser
  • Ge input till produktutveckling

Att ha kundservice och kundsupport är en stor hjälp för att upprätthålla din produktkompetens. Det hjälper också till att hålla kundlojalitet och lockar nya kunder att byta till dina produkter när de vet att det finns supportteam som alltid är redo att lyssna på deras frågor och lösa sina problem. Och ett kostnadseffektivt sätt att tillhandahålla kundvård är att outsourca din kundtjänst och din kundsupport. Många företag outsourcar sin kundtjänst och support. Det innebär att överlåta kundservice och supportaspekter som är väsentliga för företaget till outsourcingföretagen. Eftersom outsourcing av kundservice erbjuder den mest prisvärda och stora kundvården, kan även nystartade entreprenörer ge bästa kundservice och support till sina kunder.

 

Outsourca kundtjänst gör du bäst genom OnlineFactory.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form