Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Kundtjänstens historia

Kundtjänstens historia

22 Februari 2021
outsourca kundtjänst

Visste du att handel redan existerade även under den förhistoriska perioden? När handel och marknadsföring fortsatte att utvecklas var tidigare handlare redan medvetna om hur de skulle hantera kunderna för att hålla dem tillbaka.

Om du kunde ha sett hur konsumenter från det förflutna ansträngde sig för att besöka butiken och informera produktägare om deras oro i de varor de köpte, hur svårt det var för dem att leta efter transport som var mycket knapp under den tiden, kunder i denna generation skulle säkert vara tacksamma på grund av den bekvämlighet och tillgänglighet som outsourcad kundsupport ger dem.

På grund av outsourcing av kundtjänst för e-handelsföretag nuförtiden erbjuder många företagare den bästa kundvården för att behålla kunder och säkra lojalitet. Konsumenterna njuter av tillfredsställelsen och bekvämligheten med modern teknik för att utvidga sina problem till produktägare. De behöver inte besöka företaget personligen för att informera dem om deras problem och problem. Förutom telefon finns det redan flera kanaler att välja mellan, som e-post, livechatt, sociala medieplattformar och många fler.

Låt oss gå tillbaka till det förflutna och upptäcka hur kundservice började och utvecklades. Fram till denna tid är det enkelt att sätta upp ett kundtjänstteam med hjälp av outsourcad kundtjänst.

  • 1876 ​​började “kundtjänst officiellt” via telefonsamtal när Alexander Graham Bell uppfann telefonen. Kundtjänsten tog en hög nivå eftersom kunderna inte behöver långa resor för att komma till butikerna och rapportera sina farhågor såsom reparationer, byte av produkt eller till och med för produktinformation.
  • Efter telefonuppfinningen ansågs det vara en sällsynt vara på grund av selektiv teknik. Men med hjälp av växeln som uppfanns 1894 kunde kunderna direkt kontakta butiker och företag.
  • “Call center” fanns först på 1960-talet. På grund av ny teknik och tillväxten i affärsbranschen sätter de upp ett callcenter för att uppnå effektivitet i att betjäna kunderna. Det är där ett stort antal telefonoperatörer hanterar kundförfrågningar på en plats.
  • 1962 utvecklades Touch-Tone Dialing. Det är en ny teknik där datorer kan känna igen och svara på ljud som produceras genom uppringning. Sedan skapades det avgiftsfria 1-800-numret 1967. Det gör det möjligt för kunder att ringa ett visst nummer utan att ha kontakt med en operatör.
  • Interactive Voice Response (IVR) -tekniken ökade på 70-talet. Men IVR: s komplexitet var dyrt för att automatisera uppgifter i callcenter.
  • Internet, som av många kunde betraktas som det ”största sedan skivat bröd”, introducerades för världen. Sedan dess har kundservice online börjat och fortsätter att växa fram till nu.
  • “Kundtjänstveckan” förklarades av USA: s tidigare president George W. Bush under den första veckan i oktober 1992. 1996 var e-post och livechatt några av de bästa kommunikationsmetoderna mellan kunder och företag på grund av internetutvecklingen. och bra alternativ för telefoner. När det tjugoförsta århundradet började växte antalet företag som implementerade programvara för kundsupport.
  • Sociala medier började växa och växa ut 2008. Många outsourcingföretag utnyttjade det. De flesta kundorienterade företag har börjat använda sociala medieplattformar som Facebook och Twitter för att få kontakt med sina kunder. Det var också i slutet av 2000-talet när stöd för fjärrskrivbordet utvecklades. Det gjorde det möjligt för kunderna, inte bara att få support från kontaktcenteragenter utan också att co-bläddra och personligen utföra sina föreslagna åtgärder.

För närvarande är utvecklingen av kundtjänst ostoppbar. Outsourcing av kundtjänst är ett av resultaten med modern teknik. Antalet företag som har provat denna effektiva affärsstrategi ökar. De kan ge god kundvård för sina konsumenter utan att spendera för mycket.

Outsourca kundtjänst gör du bäst genom OnlineFactory.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form