Outsourcing för e-handel blir vanligt och trendigt i näringslivet efter att det först erkänts som en marknadsföringsstrategi på 90-talet. Många e-handlare ansöker redan om att outsourca online sedan de upptäckt och fann att det var till nytta för sina företag.
Förutom outsourcing av kundtjänst och outsourcing av influencer marketing är en av de aspekter som har varit mycket efterfrågad outsourcing av tillverkning. Processen är att anställa anställda / personal utanför sina företag för att tillverka produkter åt dem istället för att anlita egna arbetare. Exempel på outsourcad tillverkning är följande:
En stormarknad anställer ett outsourcingföretag för att producera konserver. Den specifika fabriken är expert på att bearbeta livsmedel för konserver. De anställdes för att tillverka konserver som var avsedda för snabbköpet. Stormarknaden måste outsourca för att producera konserver som säljs eftersom kärnan i deras verksamhet är en stormarknad som inte producerar konserver.
En annan förekomst inom att outsourca tillverkning är en modeföretag. Alla deras klädprodukter är tillverkade av en plaggfabrik som ligger utanför deras företag, men de färdiga produkterna har modeföretagets märke.
Många företag outsourcar sin tillverkning, främst för att sänka arbetskraft och driftskostnader. Det bevisades redan av många företagare som fortsätter att anställa externa företag för att hantera tillverkningen av sina produkter. De utnyttjar den betydande minskningen av driftskostnaderna, särskilt de allmänna omkostnaderna som inte kan undvikas när de tillverkar internt. Outsourca tillverkning kan spara dig från för många utgifter, och det ökar verksamhetens kassaflöde och införlivar det i mer betydelsefulla projekt.
Andra fördelar du kan få när du outsourcar tillverkningen är att det kan minska kostnader för logistik. Du behöver inte importera råvaror för produktionen eftersom du redan outsourcar tillverkningen till den region eller det land där material finns tillgängliga.
Å andra sidan finns det tvister och diskussioner om att outsourca tillverkning för din e-handel är riskabelt och inte tillrådligt. Det finns en möjlighet att god kvalitet och effektivitet kan drabbas av att företaget inte kan följa produktionen av produkterna noggrant. Det är som att ge din tvättuppgift till andra, och du är inte säker på om de kan tvätta dina kläder bra, att du kan uppnå om du är den som tvättar. Det skulle vara fall att dina krav, mål och planer inte förklarades tydligt för outsourcingföretaget. Därför uppfyllde de inte de förväntningar du vill ha för dina produkter.
Men dessa risker kan undvikas med rätt planering och förberedelse. Först måste du välja ett företag som har ledningsstilar och affärsfilosofier som liknar ditt företag. Förbered sedan en tydlig och rak begäran om ett förslag där du kan specificera om ditt företag och vad du vill uppnå i outsourcing av tillverkning av dina produkter. Tydlig kommunikation är nyckeln till ett bra företag.
Nu när du redan har lite information om outsourcing av tillverkning inom e-handel kan du bedöma om det är bra eller dåligt för verksamheten.