Kundtjänst på ALLA språk
Kundtjänst 24/7 & 365
Kundtjänst på Era villkor
Egna dedikerade agenter
Hem > Om Outsourcing > Outsourcing och e-handel: Hur hänger de ihop?

Outsourcing och e-handel: Hur hänger de ihop?

18 Oktober 2021
outsourcing kundtjänst

Elektronisk handel, eller oftast kallad e-handel, blev eftertraktad när Internet och modern teknik fortsatte att utvecklas. Det definieras som köp och försäljning av produkter och tjänster via Internet. Det används ofta för försäljning av fysiska produkter online. Den definierar också alla kommersiella transaktioner som underlättas på Internet. Bank och överföringar är de bästa exemplen på det.

Medan elektronisk verksamhet hänvisar till alla faser av online affärsverksamhet, är e-handel uteslutande för transaktion av varor och tjänster. Eftersom majoriteten av företagen nu driver som e-handelsföretag och driver online kan kunderna lätt nå dem genom att lägga ut kundservice. Det är en affärsstrategi som hjälper företag att ge bästa möjliga hjälp för sina kunder billigt och prisvärt. Det är mer fördelaktigt för nystartade företagare och företagare som har en begränsad budget men vill ge sina kunder exceptionell hjälp.

Genom outsourcing av kundtjänst kan ett nystartat företag ha ett kontor, utrustning, hårt arbetande och skicklig personal som kommer att bygga ett outsourcat kundsupport-team på ett ögonblick!

Samtidigt fungerar outsourcing av kundsupport till e-handel i fyra aspekter:

Business to Consumer (B2C). Det är en affärstransaktion mellan ett företag och en konsument och den vanligaste typen av e-handel. Till exempel letar en konsument efter en gåva och surfar på en shoppingwebbplats online. Samspelet är mellan företag och kund. Och för att behålla kundlojalitet bör ett företag tillhandahålla outsourcing av kundtjänst.

Business to Business (B2B). Det är en affärstransaktion mellan företag och uteslutande för båda företagen. Konsumenter är inte involverade i denna typ av e-handel. Ett exempel på detta är ett företag som köpte massor av obligationspapper till ett tillverkningsföretag.

Ett annat exempel är ett företag som anlitar en redovisningsbyrå för sina redovisningsprocesser. Ir kan också kallas outsourcing av kundtjänst.

Consumer to Consumer (C2C). Det anses vara en av de tidigaste formerna av e-handel och avser köp och försäljning av varor och tjänster mellan konsumenter. Ett exempel på C2C är när en mamma lade upp en lite begagnad spjälsäng på sociala medier som hon ville sälja, och den köptes av en annan konsument.

Consumer to Business (C2B). Det avser konsumenter som säljer sina produkter eller tjänster till ett företag. Ett bra exempel är en influencer som anlitas för att bli varumärkesrepresentant. Det görs genom outsourcing av influencer marketing.

Vikten av e-handel i ditt företag:

  • Det ger dig marknadsföringsmöjligheter. Det är din fördel när ditt företag har en närvaro online.
  • Det hjälper dig att uppnå kostnadsminskning. Med en webbutik behöver du inte ha fysiska butiker, vilket inte är tillrådligt under denna pandemi. Många väljer att gå online i alla aktiviteter i sitt liv. Därför kan e-handel spara dina driftskostnader som hyror, el, internet och andra.
  • Det kan också utöka ditt varumärke. Från butiker kan du ta dina produkter eller tjänster till en mer innovativ och stor marknadsföringshorisont. På grund av tillgången till internet har du en möjlighet till mer affärsexpansion. Du kan nå miljontals människor över hela världen, särskilt att du kan erbjuda dina produkter 24/7.

Det är den bästa tiden att starta ett e -handelsföretag. Med den oändliga utvecklingen av modern teknik är det inte längre svårt att bli en framgångsrik entreprenör, så länge du väljer dina produkter eller tjänster klokt, förbereder en lämplig affärsplan och har rätt affärspartner som hjälper dig.

Kontakta oss - Vi tar fram ett lösningsförslag anpassat för er!
Contact Us form

Contact Us form