Filippinerna har inte skonats från de ekonomiska svårigheter som många länder fortfarande upplever i mer än ett och ett halvt år som orsakats av Coronaviruspandemin. Men nationen är glad eftersom en av dess ekonomiska livslinjer är outsourcing av kundtjänst. Om det finns många repatrierade utländska filippinska arbetare som försämrade arbetslösheten i Filippinerna, fortsätter affärsprocessindustrin att erbjuda tusentals jobbmöjligheter till många filippinare som hittar en blomstrande karriär i denna bransch. Det kan också vara en alternativ karriär för många kvalificerade OFW som förlorade sina jobb utomlands. Även om vissa internationella företag slutade lägga ut på Filippinerna under denna pandemi, finns det nya företag som valde landet att vara deras andra arbetsplats.
Varför tycker många länder att Filippinerna är en av de bästa outsourcingnaven i världen?
Outsourca kundsupport är en affärsstrategi där företag flyttar några av sina uppgifter till outsourcingföretagen som de tror kan mer skickligt hantera än intern personal. En av de processer som många företag vill lägga ut är kundservice. Och ingenting kan slå filippinska när det gäller bästa kundhjälp. Från den tid då outsourcing startade på Filippinerna och fram till nu när pandemin ännu inte är över, fortsätter denna stora och kostnadseffektiva affärsstrategi att blomstra och hjälpa landets ekonomi att hålla sig flytande.
Här är de tre viktigaste faktorerna varför Filippinerna lockar många internationella företag att lägga ut trots de hälsorisker som COVID-19 medför:
Kostnadseffektivitet. Visste du att du kan spara upp till 70% av de anställdas ersättningar när du lägger ut kundservice och annan affärsverksamhet till de filippinska arbetarna jämfört med arbetarna från utvecklade länder? Levnadskostnadsskillnader är orsaken. Eftersom livsstilen och levnadskostnaderna på Filippinerna är lägre än i de utvecklade länderna, är ersättningen att du kan kompensera filippinerna högre men mycket låg för andra länder. Vad som gör Filippinerna mer attraktiva är att du kan betala mindre för de oerhört bra prestationerna!
Förutom arbetskraft kan många företag, särskilt startups och medelstora företag, dra nytta av de överkomliga driftskostnaderna som outsourcing av kundtjänst i Filippinerna erbjuder. Företag kan spara från 60% till 80% på driftskostnader. Material och förnödenheter som ska användas för att inrätta ett kontor är billigare. Outsourcing är en stor hjälp för företag som just startar eftersom de kan ha ett omedelbart fullt möblerat kontor utan att spendera för mycket. Din outsourcingpartner kommer att försörja alla.
Hög engelska kunskaper. Baserat på EF engelska kunskapsindex för 2020 rankade Filippinerna sig på 27: e plats bland 100 länder och på andra plats i Asien med kunskaper i engelska. Det är inte längre förvånande eftersom engelska är det andra och officiella språket i landet. Bortsett från det faktum att Filippinerna koloniserades av amerikanerna i 48 år och de är starkt påverkade av USA, har filippinska barn lärt sig att tala, läsa och skriva engelska från och med den dag de går in i skolan tills de arbetar professionellt. Därför talar filippinare, läser och skriver språket flytande. Och vi vet att engelska flytande är det främsta kravet i att outsourca kundtjänst.
Utmärkt prestanda och personlighet. Sedan urminnes tider har Filippinerna visat sig ha en av de mest älskade och eftersökta arbetarna i hela världen. Ett bevis är att det finns mer än två miljoner filippinska arbetare utspridda i olika delar av världen. Filippinerna är födda för att ha olika talanger och förvärva färdigheter och utbildning. De lär sig att älska och behålla sitt jobb för att upprätthålla sina familjer. Mer än så är filippinerna bra på att hantera och agera snyggt, inte bara med sina överordnade utan också med sina medarbetare.
Outsourca kundtjänst till Filippinerna kommer att fortsätta växa och expandera mitt i pandemin och tills vi återgår till den normala situationen.