Tiden kommer då din expanderande verksamhet måste acceptera ytterligare funktioner som kanske inte är en kärna i ditt företag men i huvudsak relaterade och oumbärliga för att driva ditt företag. Det är dags att du behöver en affärsstrategi som kallas ”outsourcing”.
I näringslivet erkändes outsourcing först 1989 och blev en grundläggande aspekt under 90-talet. Ordets etymologi kom från ”extern resurssättning”, som i enkel definition betyder att du kan göra ditt arbete av någon annan utanför din huvudsakliga verksamhet. I en teknisk definition är outsourcing affärspraxis med att komma ut från affärsprocessen till ett företag utanför ett företag. Det kallas ofta Business Process Outsourcing eller BPO. För att outsourca kan det ske genom frilansning eller genom att anställa ett annat företag för att hantera delar av ditt företag. Sedan dess har outsourcing av e-handel blivit allmänt använt över hela världen.
Outsourcing online kan vara lokala och utländska utkontrakteringar som ibland inkluderar offshoring eller nearshoring. Offshore outsourcing är att överföra en affärsfunktion till ett avlägset land eller att anställa en extern organisation för att utföra vissa affärsfunktioner i ett annat land än det där produkterna eller tjänsterna utförs, utvecklas eller tillverkas. Nearshore outsourcing avser att överföra en affärsprocess till ett närliggande land. För närvarande används offshoring i stor utsträckning av majoriteten av outsourcing av e-handel över hela världen.
Under åren sedan outsourcing har blivit en del av affärsplanen har fler e-handelsföretag tillämpat denna strategi. Flera anledningar till varför företagsägare outsourcar sin e-handel, nämligen att minska och kontrollera driftskostnaderna, att koncentrera sig på sina kärnkompetenser och att söka konkurrenskraftiga och skickliga personer utanför sitt land.
Omfattningen av outsourcing online har utvidgats från olika aspekter av verksamheten, inklusive personalresurser, bank och finans, redovisning, kundsupport och service, marknadsföring, informationsteknik, design, innehållsskrivning, teknik, medicinsk transkriptionist, influensmarknadsföring och nästan alla områden av affärer. Men vid outsourcing online kräver vissa aspekter av verksamheten en stor volym medarbetare som outsourcing av kundtjänst, outsourcing av content management och outsourcing av influencer marketing.
Outsourca kundtjänst är en viktigaste sakerna i outsourcingbranschen. Många företagare insåg tidigt att de måste värdera sina kunder för att överleva och konkurrera med konkurrenterna. Därför outsourcar de sin kundtjänst för att hantera kundernas problem och frågor.
Samtidigt har outsourcing av influencer marketing också blivit en del av marknadsföringsstrategin för många företag. De utnyttjar marknadsföring av influencers för att föra sina produkter till allmänhetens medvetenhet och för att marknadsföra dem. Outsourca din influencer marketing om du vill konkurrera rättvist med dina utmanare.
Outsourcing är verkligen attraktivt inom global e-handel. Även om vissa sa att det har negativa sidor till företaget att outsourca sin verksamhet, generellt sett, blir denna typ av strategi användbar och en viktig del av verksamheten. Hur som helst, företag som fortsätter att outsourca är de levande bevis på att outsourcing är viktigt.
OnlineFactory, med bas i Manila, Filippinerna, är experter inom outsourcing av kundtjänst, influencer marketing och content management.