Kristina Mero Eriksson växte upp i en fattig familj på Filippinerna med 5 syskon och 32 kusiner. Träffade svensk kärlek och är idag ledare för fler än 130 anställda som alla arbetar inom svensk E-handel. Genom ett stort hjärta och hårt arbete har Kristina gjort en mycket inspirerande klassresa.
Den första frågan man tänker på när man pratar med Kristina är – hur hamnade du i Sverige och hur kan du språket så bra? Hon pratar i stort sett en felfri svenska helt utan brytning.
Genom min faster så träffade jag en svensk kille som senare blev min man och vid 20 års ålder flyttade jag till Sverige, berättar Kristina som numera är 41 år.
Kristina studerade på SFI i Linköping, arbetade extra inom hemtjänsten och utbildade sig sedan till undersköterska. Livet tog en helomvändning efter nästan 8 år i Sverige då hon träffade entreprenören Peter Eriksson, kärlek uppstod och flyttlasset gick till E-handelsstaden Borås.
Det var verkligen galet. Peter arbetade nästan dygnet runt på Nelly.com och jag tog varje extrapass på SÄS (Södra Älvsborgs Sjukhus) som jag kunde få – dygnet runt. Vi sågs nästan aldrig – men det var desto trevligare när vi väl gjorde det, utbrister Kristina i ett stort gapskratt och slår mig på axeln (något som hon ofta gör).
Min farmor lärde mig hårt arbete på riktigt. När jag var 7 år så blev jag väckt klockan 4 på morgonen och fick följa med min farmor eller mamma till fiskmarknaden för att sälja soja och vinäger. Pengarna vi fick in använde jag för att betala skolavgiften, fortsätter Kristina.
Kristina berättar vidare hur hon under sin graviditet med sin första son i Sverige, som höggravid på kvällarna åkte till Nelly´s lager i Borås, städade och monterade lagerhyllor tillsammans med sin man. Arbetet var ständigt närvarande men det var en del av parets livsstil.
Paret fick senare en möjlighet att kombinera föräldraledighet och jobb med att prova på livet i Filippinernas huvudstad. Det mynnande till slut ut i att man tillsammans startade upp en ny verksamahet i Manila, OnlineFactory, som är ett outsourcing företag specialiserat på tjänster till Svenska E-handlare inom
kundsupport,
microinfluencers, och
kontent.
Att jag med min fattiga bakgrund och skolad till undersköterska i Sverige skulle hamna i denna rollen som kontorschef med ansvar för 130 anställda som alla arbetar för några av Sveriges främsta e-handlare. Det är större än någon av de drömmarna jag någonsin hade som en 7-årig liten flicka på fiskmarknaden,
säger Kristina.
Kristina berättar vidare om den i dag tuffa situationen med en snart 5 månaders nedstängning och karantän i Filippinerna i Covid-19`s spår. Samhället är till stora delar nedstängt men OnlineFactory har hela tiden kunna fortsätta att hålla igång sin verksamhet men med de flesta anställda på distans.
Jag är så tacksam att både min familj, alla mina släktingar, företaget och alla våra anställda har klarat oss så bra i denna kris. Men det gör verkligen ont i hjärtat att se hur de fattiga drabbas av krisen. Jag vet hur det är – jag har varit där själv, avslutar Kristina.”
Content by:
www.onlinefactory.se
[email protected]