Det senaste året har bjudit på omfattande utmaningar hos svenska e-handelsbolag. I nyhetsartiklar skildras rapporter om stora nätbutiker som tvingas till uppoffringar och besparingsåtgärder. Samtidigt varvas dessa artiklar med bolag som befinner sig i andra änden, och som ställs inför helt andra utmaningar; tillväxtraketerna.
En sak är säker. Rådande omständigheter har kanske för all framtid målat om kartan över e-handelns landskap. På gott och på ont.
Oavsett vilken ände din nätbutik befinner sig i, är det hög tid att se över dina företagsprocesser och hitta en hållbar lösning. Det första området du bör säkra upp är din kundtjänst. Om du kan behålla kvaliteten hos din kundtjänst genom prövande tider, har du en större chans att navigera dig mot en stabilare tillvaro.
Kundtjänst när du behöver göra besparingar
Att skära ner på kostnader kan kännas svårt, ibland nästintill omöjligt. Efter att du har eliminerat alla onödiga utgifter och ersatt dyra alternativ med mindre dyra, och det fortfarande är rött på sista raden – vilka besparingsåtgärder har du då kvar att vidta?
Du vet redan att vissa företagsprocesser måste fungera oavsett vad, och när du endast har dessa kvar att leta nedskärningar hos, är det viktigt att du lyckas skära ner på kostnaderna utan att kvaliteten påverkas negativt.
Börja med din kundtjänst, en av de viktigaste företagsprocesserna hos en nätbutik. Höga personalkostnader minskar avsevärt när du istället väljer att outsourca din kundtjänst till en extern partner.
Outsourcingbolag med specialistkompetens inom e-handel kan enkelt anpassa en helhetslösning för din nätbutik. Utan att behöva sänka kvaliteten kan du säkra upp din kundtjänst till en bättre kostnad, som nu istället blir rörlig.
Kundtjänst när du behöver skala upp
När din nätbutik drabbas av växtvärk händer det att bolaget går in i en närmast manisk period. Förtrollad av försäljningssiffror som pekar spikrakt uppåt; nu är det viktigt att samtliga företagsprocesser hänger med och matchar tillväxtkurvan.
Med ökad försäljning kommer ökade volymer hos din kundtjänst. Mängder av tillströmmade kunder som handlat hos er för första gången är nu redo för sitt första intryck av eran kundservice.
Har ni stärkt upp kundtjänsten tillräckligt snabbt inför anstormningen, eller väntar en backlog med ett tre- eller kanske fyrsiffrigt antal ärenden från era kunder? Hur länge ska de få vänta?
När du står inför en situation likt ovan behöver du en lösning som är både snabb och skalbar. Istället för långa rekryteringsprocesser varje gång du skalar upp finns det specialister som du kan outsourca din kundtjänst till.
Med rätt outsourcingpartner får du snabbt ny, dedikerad personal. Oavsett om du behöver en, två eller flera resurser, på svenska eller andra språk, kan du känna dig trygg i att din externa partner tar hand om utmaningen åt dig. Så fort du behöver skala upp igen kan din partner förse dig med fler resurser.
OnlineFactory hjälper dig i båda ändarna
Med specialisering inom svensk e-handel har OnlineFactory blivit en outsourcingpartner att räkna med för många e-handlare, både vid kostnadsbesparingar och uppskalningar.
Genom att kombinera enkelhet, flexibilitet och skalbarhet får varje kund en helhetslösning som är anpassad efter deras unika behov.
Att komma igång och få hjälp med din kundtjänst går snabbt. Ta kontakt via OnlineFactory.se eller genom direktmail till [email protected] för att få en mötesbokning.